مکانیسم های مولکولی زمینه ساز پیشگیری از بیماریهای خود ایمنی

 16 ژوئیه 2014- دانشمندان آلمانی یک گام مهم به درک مکانیسم مولکولی بیماریهای خود ایمنی نزدیک  تر شدند. آنها توانستند ساختمان سه بعدی پروتئین Roquinرا هنگام اتصال به اسید ریبونوکلئیک پیامبر (mRNA)شناسایی کنند.

 نتایج نشان می دهد عملکرد اتصال Roquinبه mRNAبسیار گسترده تر از چیزی است که قبلاً تصور می شد. یافته های این تحقیق درمجله  journal Nature Structural & Molecular Biologyمنتشر گردید.

 پروتئین Roquinدرسال 2005 کشف شد، این پروتئین فعال سازی سلولهای Tو تمایز آنها را بوسیله ی تنظیم بیان mRNAهای خاصی تنظیم می کند. با انجام این کار به تضمین تحمل ایمونولوژیک و جلوگیری از پاسخ های ایمنی علیه ساختارهای خودی بدن که می تواند منجر به بیماری اتوایمیون شود، کمک می کند. بنابراین  پروتئین Roquinیک تنظیم کننده ی ایمنی است.

بیماریهای اتوایمیون بین 5 تا 10 درصد ازجمعیت را تحت تأثیر قرار داده اند. این بیماریها معمولاً بر اثر تأثیرات زیست محیطی هنگامیکه  زمینه ی  ژنتیکی  آن وجود داشته باشد، رخ می دهند. تنها در موارد نادر ایجاد این بیماریها توسط یک ژن جهش یافته تعیین می شود. با این حال تنها یک جهش در ژن Roquinدرموش موجب بروز بیماری اتوایمیون سیستمیک لوپوس اریتماتوز می گردد. این جهش در پروتئین  Roquinهمچنین منجر به افزایش استعداد ابتلا به دیابت نوع 1 ، آرتریت روماتوئید و القاء angioimmunoblastic T-cell lymphomaمی شود.

توضیح ساختار سه بعدی مجموعه ی Roquin- RNA

یک گروه از دانشمندان متخصص درچند زمینه ی تحقیقاتی نشان دادند که Roquinچگونه شریک اتصالی RNAخود را شناسایی می کند و به این ترتیب اعمال سلولهای Tرا کنترل می نماید.

دانشمندان با استفاده از پلت فرم  کریستالوگرافی اشعه ی  Xساختار فضایی ناحیه  یا دومین اتصال RNAرا در Roquinدر هنگام اتصال به RNAهدف تعیین کردند.

 اندرکنش Roquinبا سایر RNAهای اضافی درمحلول با استفاده از رزونانس مغناطیسی هسته ای (NMR)تعیین شد. علاوه بر این دانشمندان توانستند با مطالعه ی  تنظیم ژن وابسته به Roquinدرسیستم های سلولی اهمیت  بیولوژیکی شناسایی مولکولی RNAرا تأیید کنند.

نتایج بدست آمده برای اولین بار فعل و انفعالات مولکولی را که از طریق  آن Roquinمی تواند  بخش اتصالی RNAیک ژن  را شناسایی  کند، نشان داد.

 پرفسور Sattlerسرپرست این تحقیقات می گوید: با کمال تعجب نتایج بدست آمده نشان می دهد طیف گسترده ای ازحالت های اتصال نقش مهمی در عملکرد  تنظیم  ژن در سلولهای Tبازی می کند بنابراین  Roquinتعداد زیادی از ژن ها را کنترل می کند، بیشتر از آنچه قبلاً تصور می شد. علاوه بر mRNAهایی با بخش های مطلوب  برای شناسایی  توسط Roquinکه بصورت  محکمی با Roquinاتصال یافته وعمدتاً توسط Roquinتنظیم می شوند، تعداد زیادی از mRNAهایی با اتصالات ضعیف وجود دارند که باز هم  توسط Roquinتنظیم می شوند.

پرفسور vigoمی گوید: بر اساس این نتایج ما درحال حاضر بروی درک چگونگی تنظیم مقدار Roquinدرسلولهای Tتمرکز کرده ایم زیرا mRNAهای هدف  با اتصال  قوی و ضعیف  با توجه به دسترس بودن پروتئین Roquinبصورت متفاوتی  تنظیم می شوند.

 پایه ای برای ابداع یک روش درمانی

تعیین فعل وانفعالات مولکولی بین Roquinو RNAپیش نیاز کنترل عملکرد Roquinو استفاده از نقش آن در استراتژیهای درمانی بیماریهای اتوایمیون می باشد. برای این  منظور دانشمندان درحال برنامه ریزی برای مطالعات بعدی برای  دستکاری عملکرد Roquinهستند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/279622.php